okazywanie dzieciom ciep³a, zaanga¿owanie siê w ich sprawy, tworzenie przyjaznej atmosfery w domu, klimatu akceptacji, zrozumienia, zaufania. Wa¿ne jest s³uchanie dzieci i rozwi±zywanie z nimi problemów,
aktywne uczestniczenie w ¿yciu szko³y, uczestniczenie w zebraniach i wspó³dzia³anie ze szko³± w realizacji zadañ,
dbanie o przestrzeganie szkolnych regulaminów, nawet, gdy dziecko siê z nimi nie zgadza,
nie reagowanie agresj± s³own± w obecno¶ci dziecka na sygnalizowany przez nie problem,
nie podwa¿anie autorytetu nauczycieli w oczach dziecka - w trudnych sprawach powinni spokojnie, rzeczowo wyja¶niæ sprawê z nauczycielem,
eliminowanie i wyja¶nianie dziecku negatywnych zjawisk prezentowanych przez media, ograniczanie ogl±dania filmów ukazuj±cych obrazy agresji, kontrolowanie czasu jakie dziecko spêdza przed komputerem,
kontrolowanie w jaki sposób dziecko spêdza wolny czas, ograniczanie negatywnego wp³ywu ¶rodowiska rówie¶niczego.
JAK WYCHOWAWCA MO¯E PRZECIWDZIA£AÆ AGRESJI W KLASIE?
Wychowawca klasy w celu przeciwdzia³ania agresji s³ownej w klasie powinien:
dobrze poznaæ uczniów w klasie - ich ¶rodowisko rodzinne, potrzeby i zainteresowania,
zyskaæ zaufanie uczniów, by chcieli z nim rozmawiaæ o trudnych sprawach,
mieæ nie tylko dobre stosunki ze swoja klas±, ale te¿ wiedzieæ jak radz± sobie inni nauczyciele,
interweniowaæ w przypadkach ³amania regu³ na innych lekcjach - rozmawiaæ o tym z uczniami, ale tak¿e z nauczycielami. Wspólnie poszukiwaæ sposobów radzenia sobie z nierespektowaniem zasad,
monitorowaæ zachowanie uczniów tzw. ryzyko "zachowañ agresywnych",
w tematyce lekcji wychowawczych uwzglêdniaæ rozmowy o zasadach i warto¶ciach i obowi±zuj±cych w szkole normach,
w przypadkach trudnych szukaæ wsparcia innych nauczycieli, pedagoga i psychologa,
dobrze znaæ relacje interpersonalne w klasie,
wyja¶niaæ kto jest inicjatorem agresji wobec innych - rzadko bywa tak, ¿e ca³a klasa uczestniczy w zaj¶ciu, najczê¶ciej jest to jedna lub kilka konkretnych osób,
przestrzegaæ zasady, ¿e uczeñ odpowiada za swoje czyny, nie stosowaæ odpowiedzialno¶ci zbiorowej (klasowej).Â